Colonia, 1872 : De arte rhetorica, libri quinque

Définition publiée par RARE

Dominique De Colonia, De Arte rhetorica libri quinque, Lyon, apud Briday Bibliopolam, 1872, Liber Tertius, chap. II, Art. I, "De Enthymemate", p 190-192

DE ENTHYMEMATE.

Quid est Enthymema?

R. Est pars syllogismi, seu syllogismus imperfectus.

Quot partes habet Enthymema?

R. Duas, quarum prima vocatur a logicis antecedens, alia conseqnens; v. g. Omnes artes sunt expetendæ; ergo eloquentia est expetenda.

Quomodo fit Enthymema?

R. Fit omittendo vel propositionem, vel assumptionem; seu ut logici loquuntur, omittendo majorem vel minorem; v. g. Clodius insidias struxit Miloni; ergo Clodius jure fuit occisus; vel: Quicumque alteri struit insidias, jure ab illo occiditur; ergo Clodius jure fuit occisus a Milone.

Unde nomen suum traxit Enthymema?

R. Απ? το? ?νθυμε?σθαι, quod est mente concipere, cogitare, quod scilicet tertia propositio, quæ verbis non effertur, mente retineatur.

Quodnam est optimum Enthymematis genus?

R. Illud est quod fit a contrariis, cujusmodi est apud Sallustium illud Micipsæ ad Jugurtham:

Quem alienum fidum invenies, si tuis hostis fueris?

Erit etiam acutius ac validius Enthymema, si fiat per interrogationem. Tale est illud Medeæ apud Senecam:

Servare potui, perdere an possim rogas?

Cur Enthymemate magis gaudere vulgo dicitur orator quam syllogismo?

R. Tribus de causis. 1. Ut occultet artificium, quod scilicet agnitum, causæ magis obest quam prodest: hinc etiam cum utitur syllogismo, partes ejus fere transponit. 2. Ne videatur auditorum ingeniis diffidere, quasi si necesse sit omnes syllogismi partes sigillatim exprimi. 3. Quia Enthymema validius percellit adversarios illosque punctim, ut aiunt, cæsimque ferit: unde jaculum ac telum oratoris vocari solet. Vide quomodo Tullius Enthymemate feriat Antonium:

Pacem vult Antonius? Arma ponat.

Quasi si diceret: Non arma ponit Antonius, ergo non vult pacem.

Enthymemata coacervata multum habent ponderis; e. gr.:

O homme, vous ne connaissez pas les objets que vous avez sous l'œil, et vous voulez voir clair dans les profondeurs éternelles de la foi? La nature est pour vous un mystère, et vous voudriez une religion qui n'en eût point? Vous ignorez les secrets de l'homme, et vous voudriez connaitre les secrets de Dieu? Vous ne vous connaissez pas vous-même, et vous voudriez approfondir ce qui est si fort au-dessus de vous?

Mass. Vérité de la Religion.