Colonia, 1872 : De arte rhetorica, libri quinque

Définition publiée par RARE

Dominique De Colonia, De Arte rhetorica libri quinque, Lyon, apud Briday Bibliopolam, 1872, Liber Secundus, Chap. I, "De Argumentis", Art. I, "De locis insitis", p 148-149

Quinam sunt Loci remoti?

R. Loci remoti, seu extrinsecus assumpti, sunt ii, qui extra rem positi sunt: sola auctoritate nituntur, et ad testimonia revocari possunt.

Testimoniorum quæ sunt genera?

R. Duo sunt, divinum et humanum. Divina testimonia, quorum vis maxima est, e sanctis litteris et religione christiana petuntur; atque ea non in sacris tantum orationibus, sed etiam in profanis quandoque adhibentur. Ita d'Aguesseau:

Par où pouvons-nous mieux commencer les fonctions de notre ministère, qu'en vous adressant ces nobles et sublimes paroles que l'Ecriture consacre à la gloire et à l'instruction des magistrats: «Juges de la terre, vous êtes des dieux et les enfants du Très-Haut.» (6e Mercur. Les mœurs du magistrat.)

Quænam sunt testimonia humana omni orationum generi communia?

R. Primum sententiæ quædam ab omnibus receptæ et ex ipsa natura expressæ. Sic Tullius in Miloniana:

Est enim, Judices, non scripta, sed nata lex... ut si vita nostra in aliquas insidias, si in tela aut latronum, aut inimicorum incidisset, omnis honesta ratio esset expediendæ salutis.

Ipsa proverbia, si res commode feret, usurpare, sed caute, licet.

2. Dicta clarorum virorum gravia et erudita, si modo eorum et in re, quæ agitur, et apud eos, qui audiunt, valeat auctoritas. Ita Cicero, pro Mil.:

Illud Cassianum cui bono fuerit in his personis valeat.

D'Aguesseau dictum Solonis, qui gloriabatur se aliquid quotidie addiscentem, senem fieri, sic adhibet:

Où sont aujourd'hui les avocats capables d'imiter la sagesse de cet ancien législateur, qui regardait la vie comme une longue éducation dans laquelle il vieillissait, acquérant toujours de nouvelles connaissances? (Des causes de la décadence de l'éloq.)

3. Scriptorum auctoritates, si crebræ non sint et suo loco afferantur, plurimum habent dignitatis, valentque tum ad ornandum, cum ad confirmandum et refutandum.

4. Denique in exemplis inest vis persuadendi, non solum ob similitudinem cum re proposita, sed etiam ob auctoritatem eorum, quorum facta memorantur. «Commemoratio antiquitatis exemplorumque prolatio, ait Tullius, summa cum delectatione et auctoritate orationi affert fidem.»