Pierre Thomas Nicolas Hurtaut, 1782 : Manuale rhetorices

Définition publiée par Vialleton

P. T. N. Hurtaut, Manuale rhetorices ad usum studiosae juventutis academicae, Exemplis tum Oratoriis, tu Poeticis, editio tertia, Paris, chez l'auteur, 1782, première section "De inventione", première partie "De locis, tum intrinsecis, tum extrinsecis", chapitre I "De locis intrinsecis", VI "De Specie", p. 27-29.

 Quid est Species seu Forma?

Est pars Generi subjecta, seu Propositio particularis sub Genere contenta.

Affer exemplum.

V. g. Si dixero: Honores mutant mores: Haec Propositio apud Rhetores Genus dicta est generalis; si verò eandem propositionem voluerim efficere particularem, procedam verbis sequentibus: Petrus quondam mihi familiarissimus summis ditatus opibus, adeò superbus, fastidiosus & buccatus evasit, ut officiorum & veteris quae inter nos eminebat necessitudinis fuerit oblitus; tunc Propositio erit particularis, & Species seu Forma vocabitur.

Quo in casu adhibebitur?

Quando Orator à Genere ad Speciem transibit.

Subjice exemplum.

Ita Tullius pro Mil. n. 55. primò Genere, deinde Formâ seu Specie, probat hominem nobis insidiantem jure occidi posse: Age nunc, iter expediti latronis, & c.

Cedo exemplum Gallicum

Egregius ultimi saeculi Orator, 1°. Genere demonstrat mundi Principes saepiùs cupiditatibus quàm rationi parere; 2°. per Speciem quantâ fidelitate Princeps quem laudibus mactat, eidem rationi obsequens fuerit& virtutem coluerit [note: Hoc ultimum exemplum ad Genus quoque referri potest.]

«Les ames vulgaires, en recevant la lumière du jour, semblent avouer leur dépendance, & reconnoître le néant dont elles viennent de sortir; au lieu que celles des Grands prennent d’abord impression de l’éclat & des grandeurs qui les environnent. Le premier objet de leurs regards est la foule des courtisans empressés à les servir, & presque à les adorer. Avant d’être instruits, ils ne sont qu’une partie du genre-humain destinée à soutenir l’autre; ils sont prévenus de l’idée que le monde entier n’est que pour eux. Ils sentent qu’ils sont les maîtres de ceux qui sont commis à les élever; & la raison n’est pas plûtôt éclose dans leur esprit, qu’aussi-tôt elle trouve dans leurs coeurs des ennemis, déjà puissants à combattre. Ce fut contre ces ennemis, ces passions indociles, que la raison naissante du Prince fit les premiers efforts. Il ne fallut l’y exciter ni par les caresses, ni par les menaces, artifices communs pour insinuer aux enfants la haine du vice & l’amour de la vertu. Ils ne veulent apprendre ni à aimer ni à haïr, par les reflexions & l’ordre de la raison même. A la première voix de la Sagesse, il ouvrit l’oreille & l’écouta. Ceux qui en étoient auprès de lui les fidèles interprêtes, & qui l’instruisoient en son nom, n’eurent point à lui reprocher, comme au reste des jeunes-gens, sa lenteur à sortir des amusements de l’enfance, & à prendre le goût desciences & des beaux arts».

Quomodo sumetur argumentum à Specie?

Hoc modo: Inest in te Justitia; ergò & Virtus.

Vel ut probetur Virtutem esse laudandam, optimè fiet argumentum his verbis:

Laudanda est Justitia;

Sed Justitia est Virtus:

Ergo Virtus est laudanda.